Skrivet på min lediga lördag

Jag vet att jag skrivit detta inlägget en gång tidigare o att jag förbannat mig över exakt samma sak år efter år här i Turkiet men jag kan inte låta bli.

Kvinnosynen.

När du går på gatorna här i Turkiet märker du snabbt att det mest rör sig män på gatorna, jo faktiskt, o på de flesta "turist ställerna" arbetar män...Bortsett från tjejen som plockar disk eller städar.På gatorna promenerar visserligen turkiska kvinnor med, men om hon möter en man så är det hon som viker av om vägen inte är tillräckligt bred för dom båda, o även om den är det så ger hon ändå mannen lite mer plats.Det spelar heller ingen roll om kvinnan kör en barnvagn eller har händerna fulla med kassar...Hon viker ändå av eller släpper förbi.

Idag gick jag längs gatan till stranden o jag ser att 3 turkiska män kommer mot mig o jag tänker att jag inte ska värja för dom bara för att jag är tjej, jag är dessutom utlänning o dom vet inte om att jag vet hur "det går till"...O just därför, för att jag kommer där i min sommarklänning, blonda hår o solglasögon så värjer dom för mig...Samtidigt som dom gör det jag hatar ännu mer här i detta landet- tittar.

Hur kan en människa få för sig att han/hon har rättigheten att titta på en annan människa med ögon som är på väg ut ur ögonhålorna? Vad får dom att tro att det är okej att säga "wow" eller "hej" samtidigt som dom måste torka sig om munnen. Vad får dom att tro att en blond svensk tjej vill bli utittad o behandlad på det sättet? Jag vet att många njuter av uppmärksamheten när dom kommer hit, många tjejer med dåligt sjävlförtroende som inte har det "lätt med killarna hemma" älskar att gå på gatorna i Turkiet, jag vet för jag var en av dom en gång i tiden- men var får männen det ifrån- vem får dom att tro att vi vill höra "sexy"?Lyser det dåligt självförtroende om de tjejerna?Om mig?

Någon sa till mig att "så är det här nere"...Det vet jag, uppenbarligen vet jag om att det ÄR så här men varför är det så? Jag vet allt om att den muslimska mannen anses starkare än den muslimska kvinnan, men varken jag eller någon av de andra utstirande tjejerna är muslimer, vi är av helt annan kultur o jo jag respekterar min pojkväns kultur, o jo jag har valt att leva här men jag kommer aldrig bli muslim o ingen av oss svenska tjejer
som bor här nere kommer någonsin kunna bli det hur mycket ens kille vill det.O vill killen det, älskar han verkligen sin tjej för den hon är då?När han försöker få henne till något hon inte är o något hon aldrig kommer kunna bli.

Ja jag kan erkänna att jag  dessutom blivit ännu mera "anti" sedan jag o skatt hittat varandra.Jag fullkomligt hatar att gå ensam på gatorna o att gå in i de turiska mataffärerna ensam, blond o lite solbränd, är nästan lite jobbigt...
Just för att alla kollar.O just där inne, det stället där du hittar flest turkiska kvinnor, tittar man bara inte för att jag i deras ögon "ser bra ut"-utan också för att jag är för lättklädd, för blond, för turistig- för mycket, för naken.

Dessuom här, mitt i Side, i en utav Turkiets största turist stad där turisterna solar i string o topless på stranden o en utlänning är vanligare än en turk. O visst vet jag att inte ALLA är sånna men DE FLESTA är det, nej nej självklart inte DIN pojkvän, men jag lovar er att jag inte tvivlar på att även min pojkvän tittar
lite mer än vad en svensk kille tittar.

Bakom mina solglasögon kan jag var mig själv"...O bakom mina solglasögon slänger jag hatiska blickar mot de turkar som tar sig friheten att glo på alla tjejer
precis som om att vi ska känna oss speciella för att han o hans 3 kompisar,o resten utav staden, tycker att vi är värda att titta på.

Vill få er att förstå att jag på något sätt står med fötterna på jorden o att jag vet vad jag gett mig in på.O jag vet att kulturen är sån här, men det betyder inte att jag någonsin kommer acceptera allt som har med det att göra.Jag respekterar min pojkväns tro o kultur, lika mycket som han accepterar att jag inte tror o lika mycket som han inte heller accepterar vissa saker i hans egna kultur.


Kommentarer
Postat av: Emelie

Heej !

Bra skrivet där malin! Håller med dej! Trots att ja bara vart i turkiet på semester, men de känns som att turkiska killar har rätten till att göra och säga vad de vill!

Ta hand om dej !

2010-06-22 @ 12:45:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0