Turkiet 22/10-3/11

Hemma igen efter en otrooolig upplevelserik resa i Turkiet med min älskling!Vi har haft sjukt bra dagar som jag tänkte lotssa mig igenom efter ork och kraft...För låt mig förklara hur det känns just nu- det känns som en del av mig dött.Så känner jag varje gång jag måste säga hejdå till min andra hälft, denna gången vet jag att det är sjuuuukt kort tid kvar tills vi ses men som jag sa till honom- det spelar ingen roll för det innebär ändå att jag måste somna och vakna upp utan dig vid min sida.Ångesten kommer och går och därför är det inte säkert att jag orkar skriva alla dagar pang på- så ha tålamod!

Resan började från GBG- Izmir, jag landade 2100 och fick väskan först av alla (!)- utanför dörrarna väntade V och vi stod lääänge och bara kramades (några pussar klarade vi av med men han hatar att pussas offentligt!)Vi lokaliserade oss fram till bussen mot vårt hotel (Mom hotel på Otogar'n i Izmir) där han redan ordnat rummet under dagen- där blev det presentöppning som han var apnervös över- han hade köpt finaste örhängerna och var jätteosäker på om jag skulle använda dem eller inte- på något konstigt sätt så lyckas han alltid!Han väljer saker jag själv inte skulle kolla på i första taget men ändå när jag får det på mig så älskar jag det!Det har varit likadant med iallfall 2 av de 3 tidgare presenterna från honom.

Vi lämnade rummet och gick o käkade kebab o drack ayran- sedan tog vi oss tillbaka till Mom och somnade i varandras armar för första gången sedan i maj...Oh what a feeling <3

Morgonen där på 23/10, efter vi missat frukost buffén såklart!, tog vi en frukost på ett fik och sedan hoppade vi på bussen mot stridsstaden Canakkale- en helt otroligt vacker stad med massa monument ifrån ett krig som utspelade sig strax efter 1 v. kriget...Vi var framme vid sex tiden på kvällen och frågade bara runt på 2 olika hotell innan vi bestämde oss för vart vi skulle bo- jag var sjuukt nojjig för kakkelackor osv men suprise suprise- efter äckel trappan som ledde upp till rummen så var det ny-renoverade rum som väntade!In med väskorna och ut för att käka fisk och skaldjur på en mysig liten restaurang...Vi ville inte vara "tråkiga" och gå till hotellet så vi satte oss på ett hak som låg längs med strandpromenaden och när jag säger hak- så tänk inte typ Tropic Bistro i Side utan tänk er ett HAK- inte större än att två bord fick plats på bredden och fult med turkar och turister, vattenpipor, cay, Effes och turkiska mattor på sofforna- även om just det vi valde var något fräschare än många andra.Sedan satt vi där och pratade pratade pratade och...pratade...Han drack sina första Effes sedan han gick in i militären i december 2010 och jag tog några glas rött...Helt magiskt- än om något kallt och blåsigt!

24/10 skulle vi ägna oss åt att besöka alla krigs monument men vi var för oförberedda på hur stort allting skulle vara så vi var tvugna att vänta in en guidad visning som inte skulle gå förräns 25/10- vi stod i valet och kvalet men vi ville heller inte känna att vi åkte dit och sen inte såg ALLT...Så vi spenderade dagen med att strosa runt och vi besökte bla ett "museum" där dem visade massa olika vapen ifrån detta stora krig. Gick och la oss rätt tidigt så vi skulle orka med turen dagen där på.

25/10 gick vi tillbaka till "museumet" först för o kolla in de delar som varit stängda dagen innan och efter det gick vi bort till kontoret där vi bokat den guidade turen på engelska för min skull...Vi fick ta färjan över till halvön och turen började med lunch på en lokal-restaurang...Mums!Dock blev både jag, men framförallt V, besviken då vi endast (bortsett från 3 grejer) såg de australienska delarna från kriget...Jag vet att V blev JÄTTEBESVIKEN och jag försökte erbjuda honom att vi skulle ta en turkisk tur dagen där på men han ville inte lägga ut pengarna- vi fick ändå se och höra historien menade han...Och viktigaste delen för honom var att besöka militär-kyrkogården (massgrav där de begravde många av de turkiska soldaterna) vilket vi fick.Men jag vet att han innerst inne ville ta en tur till men inte ville slösa pengar på i princip samma sak där jag inte skulle förstår hälften av vad som sades.

Vi skulle egentligen åkt till Istanbul den 25/10 men turen var slut 1800 på kvällen och de tar ungefär 7 timmar till Istanbul med buss där ifrån så vi skippade det och stannade ytterligare en natt i Canakkale.




(Har 1000tals bilder på massa monument och gravar och kanoner- men jag vet att det inte är så kul att spana på när man inte varit där så jag besparar er detta o bjuder på några utvalda istället)

Istanbul-dagarna kommer senare, troligtvis söndag då jag jobbar fredag-lördag!
Love


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0